Zadzwoń +48 32 388 70 51

Szczegóły aktualności

Produkcja dronów z użyciem plotera WAZER!

Nowi entuzjaści dronów często rozbijają się z powodu braku doświadczenia w lataniu. Tanie plastikowe ramy dostępne w większości sklepów najczęściej ulegają zniszczeniu przy zderzeniu z twardą powierzchnią. Jako newralgiczny punkt, rama drona najczęściej ulega uszkodzeniom mechanicznym, a ich wymiana może być kosztowna. Ploter do cięcia strumieniem wody WAZER oferuje możliwość stworzenia własnej ramy, która pozwoli zaoszczędzić nasze pieniądze i nerwy. Dodatkowo, w porównaniu do sklepowych modeli, rama drona zostanie wykonana z włókna węglowego, zamiast z plastiku co zapewnia większą wytrzymałość na wszelkie uszkodzenia.

Dlaczego WAZER to rozwiązanie idealne:

Strumień wody w ploterze WAZER może z łatwością przeciąć różne materiały. Jednym z nich jest włókno węglowe, które znane jest z tego jak trudno jest je pociąć, tak aby brzeg materiału pozostał czysty i równy. Ponadto, włókno węglowe o grubości 4mm jest trudne do obróbki przy użyciu tradycyjnej maszyny CNC ze względu na ilość przejść wymaganych do wycięcia pożądanego kształtu. Korzystając z plotera WAZER podczas cięcia włókna węglowego, nie ma potrzeby angażowania dodatkowych osób lub przepłacania za gotowe części. WAZER znacznie skraca czas pracy, ponieważ projekt jest wycinany za jednym razem. Dzięki ploterowi WAZER wycięcie nowej, wieloczęściowej ramy z włókna węglowego o różnej grubości jest możliwe już w jeden dzień!

Jak precyzyjnie ciąć włókno węglowe:

Projektowanie ramy drona obejmuje stworzenie wielu otworów do montażu elektroniki lub łączenia elementów. Gotowy produkt wymaga precyzyjnego cięcia o dużej dokładności, które dodatkowo nie niszczy włókna węglowego. Aby uniknąć problemów z otworami na śruby lub inne elementy, warto zaznaczyć tylko miejsce otworów, zamiast wycinać je od razu o ostatecznej średnicy. Wykonać to można za pomocą wybranego oprogramowania CAD. Ustawiając średnicę otworów na rozmiar spoiny strugi tnącej WAZER, oprogramowanie do cięcia WAM przetłumaczy to na "przecięcie". To dokładne miejsce zostanie następnie oznaczone do późniejszego cięcia w procesie końcowym. Dzięki temu zabiegowi, małe otwory potrzebne do montażu są odpowiedniej wielkości, a problem delaminacji krawędzi, który osłabia montaż, nie występuje.

Kluczowe uwagi:

Ostateczny projekt ramy może się różnić w zależności od preferowanego wyglądu. Na rynku znajduje się wiele modeli o różnym wyglądzie ramy, który służy tylko jako zabieg estetyczny. Liczy się ilość otworów na silniki, które muszą być zamontowane zawsze w tej samej ilości i pozycji.

Podczas projektowania ramy warto brać pod uwagę rozmiar każdego elementu. Ważne jest dokładne określenie miejsca mocowania części drona, tak aby można było odpowiednio określić wymagane otwory do montażu. Schematy dla silników, kontrolera lotu, baterii i PDB są kluczowe dla określenia lokalizacji otworów i odległości i odpowiedniego zabezpieczenia przed lotem.

Aby zwiększyć obszar użytkowy przy cięciu arkusza włókna węglowego, geometria ramy drona może zostać uproszczona, dzięki czemu kształt "X" został podzielony na kilka mniejszych kawałków. Ramiona zostały zaprojektowane tak, aby można je było przykręcić do płyty podstawowej. Dodatkową opcją jest wzmocnienie płyty podstawowej tytanem co zapewni jeszcze większą wytrzymałość w przypadku kolizji.

Cięcie elemetów:

W omawianym projekcie użyto dwóch grubości włókna węglowego. Zastosowano materiał o grubości 2,5 mm do górnej i dolnej płyty, tak aby zmniejszyć wagę całkowitą. Aby wzmocnić obszar dolnej płyty, która jest przykręcona do ramion, wycięto dystans z tytanu również na ploterze WAZER. Zabieg ten obniżył środek ciężkości drona bliżej wysokości silników. Włókna węglowego 4 mm użyto do ramion wirnika, z uwagi na ich małą szerokość i absorbowanie największe siły podczas wypadku. Za pomocą WAZERA wycięto ze stali nierdzewnej cztery stopy do lądowania dla każdego z ramion drona.

Post-procesy i montaż:

Aby poprawić wykończenie powierzchni włókna węglowego, użyto transparentnego sprayu matowego, który ujednolicił wygląd materiału. Podstawowa rama bez wzmocnienia tytanowego waży 117 g. Z wzmocnieniem tytanowym, waga wynosiła już 140 g, co nadal mieści się w akceptowalnym zakresie dla śmigieł silnika tego konkretnego modelu. Konstrukcję drona przetestowano na zewnątrz podczas kilkugodzinnych ćwiczeń. Urządzenie podczas sporadycznych problemów użytkownika z lądowaniem oraz zderzeniem z gałęziami nie nosiło na sobie żadnych śladów uszkodzeń. Rama stworzona z pomocą plotera WAZER sprawdziła się lepiej niż jej komercyjne odpowiedniki.

Wróć